Ik kom nog
even terug op de treinramp bij Wetteren. Laat u niet afschrikken door
technische details.
In Basisnet Spoor is vastgelegd
waar vervoerders aan moeten voldoen. Vervoer van gevaarlijke stoffen wordt
getoetst aan risico's: het Groepsrisico en het Plaatsgebonden risico. Het
plaatsgebonden risico is de kans dat iemand, die als een totempaal 365 dagen 24
uur per dag in weer en wind onbeschermd buiten staat, overlijdt ten gevolge van
een ongeval met het transport van gevaarlijke stoffen dat passeert. De norm is
1 op 1 miljoen.
Het groepsrisico is de kans dat
een groep van 10 of meer personen die zich langs een transportroute bevinden in
één keer wordt gedood door een ongeval. De norm voor 10 doden is 1 op 10.000
(per spoorkilometer, per jaar).
Als de kans groter is dan de norm
dat is er sprake van verhoogd risico. Deze berekeningen worden ook gebruikt bij
het verlenen van bouwvergunningen. Denk aan scholen, winkels, woningen en
fabrieken. Afstand tot de transportroute, het aantal mensen dat er verblijft en
de duur van dat verblijf tellen mee. Als je onder de norm blijft is er geen vuiltje
aan de lucht. In Velp werd de
berekening onder andere gebruikt voor de bouwvergunning van de Lidl aan de
Nordlaan. De risico’s waren ‘verwaarloosbaar’.
Het is cynisch maar Wetteren bleef
met ‘maar’ één dode ver onder de norm. In de ogen van de risicocijferaars is
dat peanuts. Willy Van Poucke uit Wetteren, moge
hij rusten in vrede, woonde op meer dan 500 meter afstand van de ontspoorde
trein. Hij zou waarschijnlijk niet eens in de risicocijfers opduiken.
Merk op: We hebben het ook alleen
nog maar gehad over aantallen doden. Niet over gewonden, dieren of milieuschade.
Professor Ben Ale, expert veiligheid en rampenbestrijding,
zei eerder het Basisnet spoor vooral te zien als een papieren tijger: "De
goederenvervoerders en bedrijven die gevaarlijke stoffen produceren zullen de risicoplafonds
gewoon overschrijden. Daar ben ik zeker van. De tijdgeest is dat veiligheid
ondergeschikt is aan de economie"
En daar voeg ik aan toe: rampenplannen
waarvan moet worden afgewacht hoe effectief ze zijn en blunderende autoriteiten.
Willy moest het bezuren. Dat
willen we in onze dorpen langs de IJssellijn graag voorkomen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten