KLIK OP BOVENSTAANDE AFBEELDING OM NAAR DE HOMEPAGE/HOOFDPAGINA TE GAAN

donderdag 16 mei 2013

Ons dorp


Het treinongeluk bij het Belgische Wetteren laat weer eens zien hoe kwetsbaar we zijn. De op 4 mei ontspoorde trein was geladen met explosieve en giftige stoffen. Enkele wagons geladen met het acrylonitril vlogen in brand. Acrylonitril is een kleurloze, zeer licht ontvlambare en uiterst giftige vloeistof. Door vermenging met water ontstaat het levensgevaarlijke blauwzuurgas. Het bluswater werd via het riool afgevoerd en de giftige dampen drongen de woningen binnen. Resultaat: een dode en tientallen gewonden. Grote groepen mensen moesten worden geëvacueerd. Ook op langere termijn kunnen er slachtoffers vallen. Acrylonitril is kankerverwekkend.

 

 “Geen gevaar voor de volksgezondheid” was aanvankelijk de boodschap. Te laat drong door hoe ernstig de toestand was. De evacuatie kwam traag op gang en de communicatie was een warboel. Dagen later was de situatie nog steeds niet onder controle.

 

Een Nederlandse deskundige beweerde dat zo’n ramp in Nederland niet zulke gevolgen kan hebben. Wat een arrogantie! Waarom zouden wij het in Nederland zoveel beter doen? Dat valt pas te controleren nádat een dergelijke ramp plaatsvindt.

 

Een fout zit in een klein hoekje. Bij Wetteren reed de machinist twee keer zo snel als toegestaan en hij remde, nadat hij zijn fout had opgemerkt, te bruusk af. Iedere ramp is uniek, de gevolgen onvoorspelbaar en rampenbestrijding blijft mensenwerk. Ondanks alle mooie plannen en voorzorgsmaatregelen.


Lokale autoriteiten hebben meerdere keren aangegeven dat men niet precies weet wat er op welk moment over het spoor komt. Als in Velp, Rheden, De Steeg, Ellecom, Dieren of Spankeren een trein ontspoort en in brand vliegt dan hebben we er de eerste minuten niet zoveel aan of iemand in Utrecht of Den Haag weet wat er in de trein zit. Het leed is al geschied voordat goed en wel duidelijk is hoe de situatie moet worden aangepakt.

Vanaf 2020 kunnen we per jaar de volgende stoffen op de IJssellijn verwachten: Brandbare gassen – 1700 ketelwagens, giftige gassen – 200, brandbare vloeistoffen – 1050, giftige vloeistoffen – 50 en zeer giftige vloeistoffen – 50 ketelwagens.  Informatie over huidige transporten ontbreekt.

 

Genoeg redenen om ons zorgen te maken over goederentreinen op de IJssellijn. 


Vandaag Wetteren! Morgen ons dorp?