Het treinongeluk bij het Belgische Wetteren laat weer eens zien hoe kwetsbaar we zijn. De op 4 mei ontspoorde trein was geladen met explosieve en giftige stoffen. Enkele wagons geladen met het acrylonitril vlogen in brand. Acrylonitril is een kleurloze, zeer licht ontvlambare en uiterst giftige vloeistof. Door vermenging met water ontstaat het levensgevaarlijke blauwzuurgas. Het bluswater werd via het riool afgevoerd en de giftige dampen drongen de woningen binnen. Resultaat: een dode en tientallen gewonden. Grote groepen mensen moesten worden geëvacueerd. Ook op langere termijn kunnen er slachtoffers vallen. Acrylonitril is kankerverwekkend.
“Geen gevaar voor de volksgezondheid” was
aanvankelijk de boodschap. Te laat drong door hoe ernstig de toestand was. De evacuatie kwam traag op gang en de communicatie
was een warboel. Dagen later was de situatie nog steeds niet onder controle.
Een Nederlandse
deskundige beweerde dat zo’n ramp in Nederland niet zulke gevolgen kan hebben. Wat
een arrogantie! Waarom zouden wij het in Nederland zoveel beter doen? Dat valt
pas te controleren nádat een dergelijke ramp plaatsvindt.
Een fout zit
in een klein hoekje. Bij Wetteren reed de machinist twee keer zo snel als toegestaan en hij
remde, nadat hij zijn fout had opgemerkt, te bruusk af. Iedere ramp is uniek, de
gevolgen onvoorspelbaar en rampenbestrijding blijft mensenwerk. Ondanks alle
mooie plannen en voorzorgsmaatregelen.
Lokale autoriteiten hebben meerdere
keren aangegeven dat men niet precies weet wat er op welk moment over het spoor
komt. Als in Velp, Rheden, De Steeg, Ellecom, Dieren of Spankeren een trein
ontspoort en in brand vliegt dan hebben we er de eerste minuten niet zoveel aan
of iemand in Utrecht of Den Haag weet wat er in de trein zit. Het leed is al
geschied voordat goed en wel duidelijk is hoe de situatie moet worden
aangepakt.
Vanaf 2020 kunnen we per jaar de volgende stoffen op de
IJssellijn verwachten: Brandbare gassen – 1700 ketelwagens, giftige gassen – 200,
brandbare vloeistoffen – 1050, giftige vloeistoffen – 50 en zeer giftige vloeistoffen
– 50 ketelwagens. Informatie over
huidige transporten ontbreekt.