De verkiezingen komen eraan. We worden platgewalst onder het
campagnegeweld. Europa, werk en de betaalbaarheid van de zorg zijn de
belangrijkste thema’s.
Partijen doen er alles aan om in de picture te komen. Dan roep je dat
kraanwater op het terras gratis moet zijn, de langstudeerboete wordt
afgeschaft, iedere werknemer 1000 euro cash krijgt, ABN
AMRO een staatsbank moet blijven, Europese boetes alleen over je “dead
body” worden betaald, de banken worden aangepakt, de hypotheekrente ongemoeid blijft,
jouw partij de banenmotor in een hoger toerental zet, je ambtenaren de laan
uittrapt en de zorg betaalbaar blijft. Terwijl de boter van je hoofd druipt beschuldig
je de concurrent van het doen van loze beloften. Geeft allemaal niks. Het gaat
erom dat je in het nieuws komt.
Het imago van de partijleider wordt daarbij steeds belangrijker. Het komt in
essentie neer op de vraag of u een tweedehands auto van hem of haar zou kopen. Als
de partijleider onzeker, krampachtig, als een doetje of te afstandelijk overkomt
loopt de kiezer weg. De PvdA met Cohen en de SP met Kant zijn treffende voorbeelden.
Daarentegen levert een aansprekende voorman/vrouw waar mensen zich mee kunnen
vereenzelvigen honderdduizenden stemmen op. Dezelfde SP maar nu met “oom Emile” aan het roer en de PVV van “onze
Geert” zijn het levende bewijs.
Een fascinerend spel waar ik mijn steentje graag aan bijdraag. Donderdagavond
6 september gaan twaalf lokale en regionale politici (waaronder twee mensen op
de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer) in mijn radioprogramma Politiek Rheden
Live uitleggen waarom wij op hun favoriete partij moeten stemmen. Naast algemene
onderwerpen stel ik thema’s die onze regio raken aan de orde. Denk bijv. aan de
IJssellijn of de relatie van de regio met de Randstad. Eens kijken hoe mijn gasten
de verbinding met “Den Haag” leggen.