Het waren vooral de gedrukte media, de kranten voorop,
die onder internet te lijden hadden. Nu zijn de televisie en de
telefoonbedrijven aan de beurt. Een ontwikkeling die niet te stoppen is.
In Amerika daalden de kijkcijfers van de grote
televisie-stations vanaf begin dit jaar met soms tientallen procenten. Mensen
zappen niet weg naar een ander station maar stappen massaal over naar de smartphone
en de tabletcomputer . Naar de iPhone, iPad of Samsung Galaxy. De TV wordt vervangen
door apps voor spelletjes, sociale netwerken waarmee ze met hun vrienden
communiceren en het downloaden en bekijken van video’s. Op prime-time, ‘s
avonds na 18 uur, bestaat het internetverkeer in Amerika al voor dik de helft
uit video. Dat scheelt de TV-industrie miljarden dollars aan reclame-inkomsten.
Nederland gaat ongetwijfeld volgen.
Ook de telecombedrijven, de KPN’s en Vodafone’s van deze
wereld, krijgen harde klappen. De smartphones worden vooral gebruikt om te
communiceren via internet. SMS-en en bellen zijn vervangen door
communicatietooltjes als WhatsApp en Skype of we roeptoeteren naar elkaar via Twitter.
In de wereld van de sociale media zelf gaat het
supersnel. De winnaars van vandaag zijn de verliezers van morgen. Wie heeft het
nu nog over Hyves of MySpace? Zo 2011! Van de kaart geveegd door Facebook, een platform
waar één miljard gebruikers liever met elkaar kakelen of een spelletje
Farmville spelen dan naar televisie kijken. Totdat ook Facebook weer wordt
achterhaald door nieuwe spelers.
Het is fascinerend. Je communiceert nu net zo gemakkelijk
met iemand uit India, Brazilië of Paaseiland als met de buurman (althans, ik
hoop dat u uw buren regelmatig spreekt).
Ik ben zelf natuurlijk ook op Twitter en Facebook actief.
Net als een hele reeks politici. Voorzover u daar nog niet aan doet: probeer het
eens. U kunt mijn tweets volgen via @politiekrheden.