KLIK OP BOVENSTAANDE AFBEELDING OM NAAR DE HOMEPAGE/HOOFDPAGINA TE GAAN

woensdag 16 december 2009

Déjà vu

Begin december kwamen de gemeente Rheden en de provincie Gelderland met hun Bok Traverse Dieren van de pot. Ze waren maar ’n maand of vier over tijd. In deze Bok (bestuursovereenkomst) staan de afspraken over de doelen, de taakverdeling, de financiën en de planning van de voorbereidingsfase voor het project.

’n Opmerkelijk document. Er staat zwart op wit dat de gemeente en de provincie het niet met elkaar eens zijn over wat nu wel en wat niet tot het project behoort en hoeveel geld het allemaal gaat kosten. Maak u niet ongerust. Ze hebben er zelfs een bureau voor ingehuurd om dat vast te stellen. Het is allemaal heel zorgvuldig berekend. En waar praten we over. Het ging slechts om ’n slordige 17 miljoen euro. ’n Kniesoor die daar op let. Nu nemen de provincie en de gemeente de berekeningen van dat bureau maar als uitgangspunt. Maar ook dan blijven er nog genoeg financiële onzekerheden over.

Er is veel twijfel over de effectiviteit van de gekozen oplossing, variant 3a. Externe ontwikkelingen, “exogene factoren” zou Jan Bart Wilschut zeggen, dreigen roet in het eten te gooien. Als minister Camiel Eurlings zijn plannen voor het railgoederenvervoer doorzet dan komen er tientallen goederentreinen op het Dierense spoor bij. Daar is in het Traverse-plan geen rekening mee gehouden.

Wethouder Kuiper zette het 3a-plan onlangs al op losse schroeven. Hij filosofeerde in de pers over tunnels onder het spoor bij de overgangen Harderwijkerweg en de Wilhelminastraat terwijl daarover in variant 3a niks is terug te vinden. Met die uitspraak schond Kuiper overigens een van de afspraken van de Bok: Provincie of gemeente zullen in geen geval discussies of informatie over het project via de media spelen zonder daarover met de andere partij af te stemmen. Kuipers ontboezemingen zullen dan ook vast met gejuich in het provinciehuis zijn ontvangen.

Ik begrijp best dat hij twijfels heeft. Maar begin niet aan een plan waarvan je denkt dat het toch niks wordt. Nu ondermijnt hij het 3a-plan op voorhand. Wacht dan totdat je meer duidelijkheid hebt. In dit geval tot de eerste helft van 2010 als Camiel zijn treinen van stal haalt.

De Tafel van 10 ging vorig jaar tegen heug en meug akkoord met het 3a-voorstel. Is dat nu voor niks geweest? De belangorganisaties voelen zich steeds verder naar de zijlijn gedreven en klagen steen en been. Nadat de rijkssubsidie (in de zak van de provincie!) was veiliggesteld waren de tafelgenoten kennelijk overbodig. Maar Kuiper durft dat niet openlijk te zeggen en laat de Tafel doorsudderen. Dat gaat zich nog wreken op het draagvlak voor het project.

Wat nu telt is duidelijkheid. Duidelijkheid over de plannen en duidelijkheid voor de bewoners in het plangebied die willen weten of zij in hun huis kunnen blijven wonen. Kuiper zegt dat hij hun zorgen deelt. Maar wat gaat ie daar dan aan doen? Het kan toch niet waar zijn dat mensen nog jarenlang in onzekerheid moeten verkeren.

Ik kan zo nog wel even doorgaan maar dan heb ik de hele krant nodig. Voor mijn geestesoog verschijnen beelden van mislukte projecten en miljoenen euro’s die door het afvoerputje gorgelen.

Waar en wanneer hebben wij dat eerder gezien?