Naast de Koningslijn worden twee alternatieven onderzocht: de Emperboog en kopmaken (de trein verandert van rijrichting) op station Zutphen. De Emperboog is een afbuiging van de spoorlijn voorlangs Zutphen van de IJssellijn naar de spoorlijn Zutphen-Apeldoorn.
Een verbinding tussen Arnhem en Apeldoorn langs de A50 is vakkundig om zeep geholpen. Te duur en een te grote aantasting van de natuurwaarden. Nadere onderbouwing ontbreekt. Dat laatste argument is sowieso flauwekul. Aantasting van natuurwaarden geldt net zo goed voor de Emperboog en de Koningslijn. Kennelijk zagen vooral Arnhemse politici de bui hangen. Die hebben hun buik al meer dan vol van het gedonder rond Sporen in Arnhem.
U snapt het. De
varianten worden voor de show onderzocht. De Koningslijn komt geheid als meest
gunstige oplossing uit de bus. Adviezen en notities zijn volledig op die
uitkomst toegeschreven. Er wordt gerekend op 12.000 tot 16.000 reizigers per
dag en de kosten van 100 miljoen euro zijn te overzien.
Wij weten wel
beter. De aantallen reizigers worden te hoog en de kosten te laag geschat. Daarnaast
zijn er nog een paar vuiltjes weg te werken. Naast de gebruikelijke problemen
rond veiligheid en leefbaarheid springt de positie van de Veluwsche Stoomtrein
Maatschappij in het oog.
BEHALVE RHEDEN
zijn alle gemeenten die iets met dit onderwerp te maken hebben bij het project betrokken.
Dat terwijl het grootste deel van de verbinding over Rhedens grondgebied loopt.
Hoezo beslissen over u en zonder u? Ach, daar zijn we in Rheden intussen aan gewend.
Over enkele jaren is de begroting opgelopen tot een veelvoud van 100 miljoen, zijn miljoenen euro’s in rook opgegaan, is een reeks politieke koppen gerold en is er nog geen schop de grond in. Tja, wie is daar nou niet aan gewend?
Actievoeren
maakt de gewenning compleet. Tegenstanders van het Koningsplan kunnen zich
melden op www.stopkoningslijn.nl.