In Dieren zijn we al meer dan tien jaar bezig. Hart voor/van Dieren veranderde van een droom in een nachtmerrie. De ellende was niet te overzien. Mensen werden hun huis uitgejaagd, burgers en overheid stonden lijnrecht tegenover elkaar en miljoenen euro’s belastinggeld gingen in rook op.
Het plan is tot op het bot uitgekleed. Over het
verbeteren van de leefbaarheid en het slechten van de barrière tussen
Dieren-Zuid en Dieren-Noord wordt allang niet meer gesproken. In de Traverse
Dieren telt alleen nog de doorstroming van het autoverkeer. Die moet zo snel
mogelijk door het dorp worden gejaagd. Voor de Gelderse politiek is het dorp Dieren
in zijn geheel de barrière die genomen moet worden.
Het
goederenvervoer jaagt al minstens zo lang de Rhedense burgers de stuipen op het
lijf. De IJssellijn zou slechts een beperkt aantal goederentreinen te verwerken
krijgen maar dreigt nu toch te worden ingezet als Noordtak van de Betuwelijn. Een
nieuwe aanslag op het leefklimaat, de veiligheid en de bereikbaarheid die tienduizenden
mensen in de steden en dorpen langs het spoor zal treffen.
Van de lightrail, een plan van de stadsregio, is de
laatste jaren niets meer vernomen. Terwijl dat nu juist een plan was dat op
enige sympathie kon rekenen. De Koningslijn is de laatste loot aan de stam. Het
voorstel staat nog in de kinderschoenen maar heeft al het nodige stof doen opwaaien.
Tijd om de stand van zaken op te maken. Genoeg materiaal
om een volledige uitzending van Politiek Rheden Live aan het spoor te wijden.
Stem donderdagavond 5 april om 20 uur af op M-FM Radio. U wordt bijgepraat door
vertegenwoordigers van belangengroeperingen en gasten uit de provinciale en
lokale politiek. U kunt tijdens de uitzending meepraten via Twitter en email. Uw
vragen en opmerkingen zijn van harte welkom.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten